Kwaliteitskompas KHVDZ

Generiek kompas Kim’s hart voor de Zorg

Beoordeling 2024

Wat het jaar 2024 bracht

Vanuit de IGJ en de NZA is besloten dat iedere zorginstelling een generiek kompas dient te schrijven. Hierin staat beschreven wat goed gaat en wat beter kan. Dit geeft u als cliënt ook direct de mogelijkheid om inzage te krijgen in onze processen.

Kwaliteistbeeld Kim’s hart voor de Zorg
Generiek kompas
Verslagjaar 2024


Alleen ben je sneller, samen kom je verder!


Kwaliteitsbeeld
Dit document is het kwaliteitsbeeld van Kim’s hart voor de Zorg en behoort tot het Generiek Kompas. Sinds 1 juli
2024 is het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ opgenomen in het register van het Zorginstituut Nederland en zo dus ook verplicht gesteld. Het Generiek Kompas is een kompas dat bijdraagt aan de kwaliteit van zorg aan mensen met een zorgvraag. Met dit kwaliteitsbeeld geven wij als organisatie een beeld van de kwaliteit door middel van een terugblik, een reflectie en een vooruitblik op de vijf vastgestelde bouwstenen van het Generiek kompas.

Reflectie op de beweging van het Kompas
Dit kwaliteitsbeeld is een reflectie en een vooruitblik vanuit de vijf bouwstenen van het Generiek Kompas. De informatie uit deze bouwstenen wordt gebundeld om inzicht te geven in wat het afgelopen jaar goed ging, wat anders zou kunnen en wat vraagt om
directe ontwikkeing. Ook gaan we in op onze doelen die we onszelf hebben gesteld. Het kwaliteitsbeeld is een mooie weerspiegeling van ons als organisatie.

Terugblik op 2024

In 2024 hebben we ons nog meer ingezet om nog betere zorg te kunnen leveren. Wij geloven erin dat we dit alleen kunnen doen met de beste zorgverleners. Met deze reden hebben wij nog meer dan ooit laten weten dat onze zorgverleners altijd op de eerste positie staan. Bij Kim’s hart voor de Zorg doen we het anders dan anderen. Wij kijken namelijk met een politionele blik naar de zorg. Dit levert misschien wel dezelfde zorg op, maar de medewerkers voelen zich een stuk beter! Daarnaast zorgt het ervoor dat wij onze mensen trainen in het breder kijken dan anderen. Door breder te kijken leveren we namelijk warmere zorg!

We zijn in de cliënttevredenheidsonderzoeken terug dat men erg positief is. Zo scoren we een gemiddelde van een 9.7. Hier zijn we uiteraard erg trots op. De enige verbetering die men graag zou willen zien is dat eenieder vroeger geholpen zou kunnen worden. Tevens geeft men wel aan te snappen dat dit niet altijd kan.

Verbeteringen

Onze verbeterslag in 2024 was vooral het opnieuw structureren van Kim’s hart voor de Zorg. Zo hebben we nu een ploegensysteem wat voor meer duidelijkheid zorgt. Deze duidelijkheid zorgt ook voor een betere rolverdeling binnen het team. Zo zijn de EVV’ers nu beter in positie gekomen en worden MDO’s meer als doelmatig ervaren. Door deze verbetering is binnen Kim’s hart voor de Zorg nog duidelijker geworden waar de expertise ligt van de zorgverleners. Dit zorgt ervoor dat we gerichter trainingen kunnen inzetten en dat we intercollegiaal kunnen gaan trainen. Dit zorgt voor een topsfeer. En dit voelt een cliënt ook. Want een tevreden zorgverlener, is een tevreden cliënt.

Vooruitblik
Multidisciplinaire samenwerking en mogelijkheid tot het inzetten van digitale oplossingen
De komende periode richten wij ons op het verder verbeteren van multidisciplinaire samenwerking met collega’s uit het werkveld. Hoe beter deze samenwerking is, hoe beter de zorg namelijk geregeld is. Daarnaast staat het verkennen en de mogelijke implementatie van digitale oplossingen hoog op de agenda. Dit doen we om administratieve lasten verder te verlagen. Dit heeft als gevolg dat we meer tijd hebben voor de cliënten.

Werkprocessen herbeoordeling
Het komende jaar is het tijd om onze interne processen weer onder de loep te nemen. De huidige processen werken nog prima. Maar het opnieuw bekijken hiervan, zal hoe dan ook altijd verhelderingen kunnen opleveren. Hierbij zullen de volgende partijen betrokken zijn:

– Het MT
– Wijkverpleegkundigen
– Planner

de bouwstenen

Bouwsteen 1:

Wat is voor cliënten belangrijk en hoe wordt hierop ingespeeld?
Voor cliënten staan de volgende aspecten in een hoog vaandel:
autonomie, respect en betrokkenheid centraal. Wij zorgen voor de invulling van deze wensen door:

• Het aanbieden van een persoonlijk zorgplan waarin de wensen en behoeften van de cliënt leidend
zijn.
• Regelmatige reflectie met cliënten en hun mantelzorgers om de geboden zorg af te stemmen
op veranderende behoeften.

Het ECD waarmee cliënten inzicht hebben in de planning wordt ook als positief ervaren. We willen dit volgend jaar verder uitbreiden

Bouwsteen 2:

Hoe zijn afspraken met andere (welzijns-)organisaties georganiseerd en hoe is de samenwerking verlopen?

We hebben een brede samenwerking met meerdere ketenpartners en verzekeraars. De afspraken hebben we met verzekeraars vastgelegd in samenwerkingscontracten. Met ketenpartners plegen we periodieke overleggen om de voortgang te bespreken. De samenwerking is over het algemeen positief. Eventuele incidenten pakken we direct op met een ketenpartner om zo kort op de bal te blijven.


Bouwsteen 3:

Hoe zijn afspraken over deskundigheid, veiligheid en zeggenschap georganiseerd en wat waren
hierbij de dilemma’s en/of oplossingsrichtingen?

Deskundigheid: Wij starten iedere dienst met een briefing en sluiten iedere dienst af met een D-Briefing. Dit wordt uitgevoerd door de ACO. Op deze manier creëren wij een open leercultuur en leren we iedere dag van- en met elkaar. Daarnaast hebben wij een lange tijd gewerkt met Care-Up. We hebben voor dit jaar besloten daar niet mee verder te gaan en we stappen over op een nieuwe LMS/ELO. Ook bieden de collega’s elkaar trainingen. Zo doet een ieder waar hij of zij goed in is, en hebben we hier allemaal wat aan!

Veiligheid: Wij hebben dit voor zowel de medewerkers als de cliënten geregeld. Zo hebben wij voor de medewerkers SCO in het leven geroepen. Dit is sociaal collegiale opvang. Dit hebben we laten ontwikkelen door Provecta Trainingen. Door SCO kunnen medewerkers met zaken vanuit privé en zakelijk hier terecht. Dit zorgt voor een warme sfeer.

Verder hebben we een open aanspreekcultuur omdat we veel trainingen uitvoeren aangaande het geven en ontvangen van feedback. Zo spreekt men elkaar met respect aan op welke zaak dan ook. Dit zorgt voor een veilige werkomgeving. Zo ook richting de cliënt. De cliënt weet wat hij of zij mag en kan verwachten en andersom. De cliënt weet dat hij of zij ten alle tijden bij iedereen van Kim’s hart voor de Zorg terecht kan met alles.

Door dat we als MT niet standaard en primair reageren op zaken, behouden we de rust als standaard en hebben we een veilige omgeving met hoog lerend rendement.

Zeggenschap: Kim’s hart voor de Zorg is niet alleen van de eigenaren. Kim’s hart voor de Zorg is de werkplek van iedereen die aan ons verbonden is. Met deze reden is het van groot belang te luisteren naar elkaar en te werken met elkaar. Door dit vol te houden, doet men geen voorstellen waarvan men weet dat deze niet haalbaar zijn. Vandaar de quote: “Alleen ben je sneller, samen kom je verder!”




Bouwsteen 4:

Hoe is het leren en ontwikkelen van professionals en organisaties vormgegeven?
Leren en ontwikkelen wordt gestimuleerd door:

• Het aanbieden van ontwikkeltrajecten voor medewerkers met een POP en PAP.
• Het faciliteren van briefings en D-Briefings. Evenals de intercollegiale toetsing.
• Het organiseren van opleidingen en trainingen. Denk aan:

– Teambuilding
– Wondzorg
– Zwachtelen
– Rapporteren
– Feedback
– W.O.C.
– S.C.O.
– De standaard trainingen vanuit de e-learnings

Bouwsteen 5:

Hoe werkt de organisatie systematisch aan kwaliteit?

Dit doen we door constant met elkaar in verbinding te blijven en te trainen. De briefings en D-briefings hebben hierop een grote bijdrage. Naast de verplichte trainingen stimuleren wij alle medewerkers om extra trainingen te volgen. Daarnaast houden wij structureel TMO’s waardoor we korte lijnen met elkaar hebben en zo allemaal op de hoogte zijn van de spelende zaken. Van de TMO’s worden verslagen bijgehouden. Hierin worden ook eventuele verbeterplannen gemaakt en direct gemandateerd. Veelal schakelen wij Provecta Trainingen in om mee te kijken in onze processen en om zo verder te verbeteren.

Resumé

Al met al zijn zowel cliënten als medewerkers tevreden. Dit zorgt er juist voor dat we er alles aan moeten blijven doen om op dit niveau de zorg in te blijven zetten. We blijven doorgaan op de koers hoe we nu zitten. Als verbetering en lastenverlichting voor het MT, zullen we in 2025 een externe planner in gaan zetten om nog meer rust te brengen. Daarnaast hebben we als doelstelling het medewerkersbestand met 2 Fte uit te breiden zodat we iets meer rust kunnen creëren.


Ons kompas

Schrijf u hieronder in
en ontvang automatisch onze nieuwsbrief in uw mailbox.

Copyright (C) 2024 - Kim's Hart Voor De Zorg KvK: 77032802

Wij zoeken collega’s ♥

Misschien ben jij ook wel opzoek naar ons!?

Kijk snel op onze vacaturepagina
of er een vacature aansluit op jouw wensen.

error: Content is beschermd!