Onze trainingen

WAARNEMEN, OBSERVEREN EN COMMUNICEREN


HET BESTE VAN DE ZORG EN POLITIE SAMEN

Kim’s hart voor de Zorg is een kleinschalige thuiszorginstelling waar kwaliteit en persoonlijk contact hoog in het vaandel staan. Wij onderscheiden ons door onze werkwijze. Wij zijn een combinatie van zorg en politie. Door de zienswijze van zorgmedewerkers en politieagenten samen te voegen creëren we een nieuwe vorm van zorgverlening.

Mijn naam is Marco Hopman. Door mijn ervaring bij de politie heb ik de training Waarnemen, Observeren en Communiceren kunnen ontwikkelen. De zorg en de politie kennen namelijk vele raakvlakken.

De kracht van waarnemen, observeren en communiceren

Een kleine verandering kan grote gevolgen hebben, maar zie je gemakkelijk over het hoofd. Door jouw goede observatie kun je hier goed op inspelen. Het maakt werkzaamheden efficiënter en makkelijker.

Waarom deze training?

Het valt ons op dat in de zorg wel wordt waargenomen en geobserveerd, maar dat het niet altijd duidelijk is hoe je met die ervaring om moet gaan. Door deze training geven wij tips en tricks om hiermee om te gaan. Bovendien presenteren wij in deze training iets wat veel in de politiewereld gebruikt wordt: de Doel Aanpak Analyse.

Daarnaast is het rapporteren van een zorgmoment erg belangrijk. Wanneer goede observaties zijn uitgevoerd in een zorgmoment zal de rapportage concreter worden. Dit geeft meer motivatie om op elkaar terug te rapporteren. Dit zorgt weer voor verbetering van de kwaliteit.

Maar wat is een Doel Aanpak Analyse?

Doel Aanpak Analyse

Om de doelmatigheid van de zorg en de zelfreflectie van de zorgmedewerkers te borgen hebben we de Doel Aanpak Analyse naar de zorg gehaald. De Doel Aanpak Analyse kan op heel veel manieren worden ingezet en komt van oorsprong uit de politiewereld.

Wij passen deze analyse toe in de zorg van een cliënt, maar ook op het eigen handelen. We merken dat de Doel Aanpak Analyse een goede aanvulling is op de dagelijkse werkzaamheden.

De voordelen

  • Het team is meer in staat situaties en mensen in te schatten;
  • Het team kent het verschil tussen waarnemen en observeren;
  • Het team is bekend met meerdere vormen van observeren;
  • Het team leert de communicatie van anderen beter te observeren waardoor zij anderen beter begrijpen;
  • Het team kan sneller schakelen;
  • Het team kent de regels van de feedback methode van Pendleton;
  • Het team kan het krijgen van kritiek plannen en weet hier goed mee om te gaan;
  • Het team is bekend met het maken van een Doel Aanpak Analyse;

Reserveren

Heb je interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!


Hoe doen we dat

Deze training geeft mensen handvaten om hun werk beter uit te voeren. Wij merken dat mensen met behulp van deze training hun werk efficiënter uitvoeren. Dit scheelt niet alleen in tijd, ook de kwaliteit van het werk is beter. Bovendien wordt het team hechter en sterker.

Omdat het onze medewerkers en cliënten goed heeft geholpen, willen we deze training voor iedereen toegankelijk maken. Op die manier kunnen we de zorg in Nederland beter maken dan deze nu al is.

Praktijkvoorbeeld:

Bij grote zorgvragen worden sommige handelingen vergeten. Misschien ligt het aan de werkdruk of het verloop van de dag. We zien echter dat het vaak te maken heeft met waarnemen, observeren en communiceren. Wij vroegen deze zorgverlener te werken via de Doel Aanpak Analyse.

Binnen twee weken hebben wij goed resultaat gezien en werd er gestructureerder gewerkt. De zorgverlener kon haar werk efficiënter uitvoeren, had meer plezier in haar werk en voerde handelingen beter uit. Ze kreeg daarnaast meer positieve reacties van cliënten.

Het brengt meer positiviteit voor zowel de zorgverlener als de cliënt!

Systematiek van CanMEDS

In deze training maken we gebruik van de systematiek van CanMEDS. Door deze competentie is een zorgverlener toegerust met voldoende kennis en vaardigheden om goed te functioneren in de praktijk.

1. Vakinhoudelijk handelen

In deze training komt heel veel aan bod waar je in de praktijk ook mee te maken zult krijgen. Je kunt hierbij denken aan: Ziektebeelden en beperkingen, zelfmanagement, ondersteuning en begeleiding.

2. Communicatie

In de training is communicatie een groot deel. We gaan in op de volgende onderdelen: Verbale communicatie, non-verbale communicatie, rapporteren, het geven en ontvangen van feedback, omgaan met kritiek.

3. Samenwerking

Het goed samenwerken is belangrijk. Daarom hebben wij het extra over: Rapporteren, respecteren, begrijpen, groepsdynamiek.

4. Kennis en wetenschap

Om je doel te kunnen behalen heb je kennis en wetenschap nodig. Met deze reden gaan wij in op de volgende onderwerpen: Het toepassen van de doel aanpak analyse, het verschil tussen waarnemen en observeren en het inzetten hiervan, het toepassen van de feedback methode van Pendleton.

5. Maatschappelijk handelen

In de zorg heb je altijd met mensen te maken. We gaan in op de volgende onderdelen: Preventie, voorlichting, bemoeizorg.

6. Organisatie

Door deze training geven wij zorgverleners handvaten hun werk gemakkelijker uit te kunnen voeren. De samenwerking binnen een team zal worden gestimuleerd door alle handvaten. Dit zorgt ervoor dat een team meer gestructureerd te werk kan gaan.

7. Professionaliteit en kwaliteit

Door de handvaten uit deze training kunnen zorgverleners meer kwaliteit bieden. Dit omdat zij een bepaalde structuur voor zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij kunnen hierdoor nog professioneler hun werk doen. Je kunt namelijk een discussie of incident voor zijn wanneer je hierop anticipeert en observeert. Daarnaast is het belangrijk dat je de kracht van de communicatie kent en dit op de juiste manier in weet te zetten.

Waarnemen


Reserveren

Heb je interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!


Wat is de training

De training Waarnemen, Observeren en Communiceren wordt gegeven door drie instructeurs met een politieachtergrond. Er kunnen maximaal 30 trainees aansluiten. Het is een interactieve training waarbij de trainees actief meedoen. Zo starten we met een quiz waardoor we goed kunnen zien hoe ver iemand al is in deze materie. Pas na de quiz zal de training daadwerkelijk starten.

In deze training zullen we ook veel rollenspellen spelen zodat iedereen het aan de praktijk kan linken. In deze interactieve training zullen we inzoomen op de volgende punten:

  • Feedback geven middels de methode van Pendleton;
  • Feedback ontvangen middels de methode van Pendleton;
  • Omgaan met kritiek;
  • Kritiek ombuigen naar feedback;
  • Waarnemen;
  • Observeren;
  • Communiceren;
  • Empathisch vermogen;
  • Doel Aanpak Analyse;

De training heeft de volgende indeling:

  • 07:30 – 08:00 aanvang en voorstelronde
  • 08:00 – 10:00 training
  • 10:00 – 10:15 pauze
  • 10:15 – 12:30 training
  • 12:30 – 13:00 lunch
  • 13:00 – 15:30 training
  • 15:30 – 15:45 pauze
  • 15:45 – 17:00 training

De training zal bij voorkeur bij jou op locatie worden gegeven. Dit in verband met oefeningen over het waarnemen en observeren.


Reserveren

Heb je interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!


Een korte oefening

Wij kunnen natuurlijk een hoop vertellen over het nut van Waarnemen, Observeren en Communiceren, maar een praktijkoefening maakt het gelijk duidelijk.

Laat iemand vijftien willekeurige producten op tafel neerleggen. Observeer deze artikelen goed. Je hebt hiervoor vijf seconden de tijd. Na deze vijf seconden sluit je je ogen. De andere persoon haalt nu twee producten weg.

Weet jij welke producten dit zijn?

Wat heeft dit met zorg te maken?

Het is belangrijk scherp te zijn op zeer kleine veranderingen. Iedere verandering kan namelijk zeer grote gevolgen hebben.

Voorbeeld: Iemand heeft een nieuwe douchemat gekocht. Wanneer dit opvalt kun je controleren of hier wel een goede antislip onder is bevestigd.

Op deze manier voorkom je een mogelijke valpartij.

Wanneer je het niet ziet kan het zomaar gebeuren dat de douchemat geen antisliplaag heeft. De gevolgen kunnen dan groot zijn.


Kwaliteit

Kim's hart voor de Zorg aangesloten bij POINT, KIWA Keurmerk, CBKZ en Thuiszorgplanner.

Recente berichten

Copyright (C) 2021 - Kim's Hart Voor De Zorg

Wij zoeken personeel ♥

Misschien zijn wij wel op zoek naar jou? Ben, of ken jij een verzorgende IG of verpleegkundige? Kijk dan snel op onze vacaturepagina of onze vacature aansluit op jouw wensen.